A hatékony üzleti kapcsolatépítés nem abból áll, hogy sok emberrel találkozol. Sokkal fontosabb, hogy a megfelelő emberekkel találkozz, a megfelelő időben és a megfelelő céllal. A lényeg a kapcsolat két minősége között - kontakt és összeköttetés.

Kontakt, akit ismersz ugyan, de még nem alakult ki vele erős kapcsolat. Összeköttetésben viszont azzal állsz, aki ismer téged, kedvel téged és bízik benned, mert rászántad a szükséges időt, hogy szavahihető légy a számára.

Egy jó kontakt nem feltétlenül jó összeköttetés. Nem az számít, hogy mennyit tudsz, nem is az, hogy kit ismersz - az erős kapcsolatrendszer építésben az a lényeg, hogy mennyire jól tudod és ismered, illetve mennyire ismer ő téged.

 

A kapcsolatrendszernek nemcsak kiterjedtnek, hanem elmélyültnek is kell lennie. 

Ahhoz, hogy az üzleti kapcsolatépítés eredményes legyen, a megfelelő emberekkel kell találkozni a megfelelő céllal. 

Kik azok a megfelelő emberek, akikkel találkozni kell egy üzleti kapcsolatépítési eseményen? Két típusuk van. egyrészt azok, akik az ideális ügyfeledet szolgálják ki - tehát a stratégiai partnereid, másrészt azok, akik potenciálisan segíteni tudnak az üzleti céljaid elérésében. 

  1. Akik az ideális ügyfeleidet szolgálják ki - Ezek a konkurensek? Nem feltétlenül. Egészen más területet is képviselhet. 
    Ülj le az ideális ügyfeleddel beszélgetni és tedd fel neki ezeket a kérdéseket:
    • Kik azok rajtam kívül, akik segítenek a mindennapos gondjai megoldásában? 
    • Kiket enged be az ajtaján? 
    • Mely cégekhez fordul, ha szüksége vanegy (terméknév)-re?
    • Kiben bízik meg, ha szüksége van egy (szolgáltatásnév)-re?

      Akik az ideális ügyfeledet szolgálják ki, stratégiai partnered lehet. Ajánlásokat kaphatsz tőle és ajánlásokat adhatsz te is. Háromszoros nyertes helyzet - mind ahárm érintett nyerhet vele. 
       
  2. Akik segítenek neked elérni az üzleti céljaidat. 
    • Legyenek üzleti céljaid, prioritásaid.
    • Válassz ki egy célt és tedd fel a kérdést: "kivel kell találkoznom, aki segíthet teljesíteni a célomat?"

Összegzésként: ha felmerül benned, hogy szívességet kérj kapcsolatrendszered egy tagjától, gondolkodj el azon, hogy az adott kapcsolat kontakt, vagy valódi összeköttetés? Ne legyen irreális elvárásod a kapcsolatrendszeredhez.

Ki kell érdemelni az ajánlóid lojalitását és elkötelezettségét. A jelenlegi célodnak két része van: 

  1. Találkozz a megfelelő emberekkel. 
  2. Alakíts ki velük elmélyült kapcsolatot. 

Forrás: 
Avidor András - Michelle R. Donovan - Ivan R. Misner: 29% - A megoldás - 52 heti stratégia sikeres üzleti kapcsolatépítéshez