Szeretem a Honlaptanácsadó cikkeit. Az egyikkel viszont van némi vitám. A rövid lényeg: ha nem vagy elégedett a könyvelőddel, grafikusoddal, szövegíróddal, bárkiddel, akkor rúgd ki. Miért? Mert nem vagy vele megelégedve és ez a legegyszerűbb megoldás. Kétségtelen, hogy könnyű és kényelmes, sőt sokszor elkerülhetetlen. És mindenképpen jobb megoldás a hiba tolerálásánál, ami közvetlen kárt okoz.  Mi mást lehetne tenni? 

Ha minőséget akarok, akkor nem lehetek elnéző. A kényelmetlen út a konfrontáció, amit általában sokan nem szeretnek. Rövid távon kényelmetlen és mindkét fél rosszul érzi magát. Pedig a visszajelzések rendszerének kialakítása hosszabb távon csodákra képes. És ezt lehet minimális konfliktussal is kezelni. Amikor nem vagy elégedett könyvelőddel, munkatársaddal, vagy bárkiddel, akkor kirúgás előtt érdemes megpróbálkozni az alábbiakkal.

Három egyszerű lépés a konflikusmentes visszajelzésekért

1. lépésben megállapítod, hogy mi történt

Ezt úgy tedd, hogy nem "te", hanem "én" üzeneteket küldesz felé.
Vagyis a rossz megoldás: "nem lehetsz annyira hülye, hogy nem küldöd be határidőra a jelentést" stb.
Ehelyett: "A jelentésenek a múlt héten be kellett volna érkezni, ezt nem történt meg. Mi az oka a késedelemnek?"

2. lépésben megállapítod, hogy ez neked mit jelent

Maradva a jelentésnél, mit jelent a jelentés beadásának elmulasztása? Pl.: "Ha a jelentés nem érkezik be időre, annak ilyen és ilyen következményei vannak . Ha nem kapok időben visszajelzést, akkor bizonytalan vagyok, hogy ez máskor is megtörténik."

3. lépésben megfogalmazod a kérésedet

"Azt kérem, hogy ha valami akadályoz jelezd időben." "Kérem, hogy legközelebb határidőre be legyen küldve a jelentés." Stb.

Három egyszerű mondat, ami csupán egy perc.

Mi történik ezután?

A partner vagy megsértődik, vagy nem. Ha megsértődik, akkor bármennyire is konfliktusmentesen kezeled a beszélgetést, kész a konfliktus. Ha a pertner mégérti, hogy az egész ceremónia érte van, akkor elindulhat egy akadálymentesítési folyamat, kialakítható a jelzés - visszajelzés rendszere, ahol nem a személyeskedés, hanem a folyamatok akadálymentesítésének igénye dominál. 

Az "én" oldaláról nézve a konfliktus kényelmetlen, nem alakítottuk ki a visszajelzések kultúráját, nem jellemző a fejlesztés - önfejlesztés, ezért gondljuk azt, hogy ha nem működik egy szakmai kapcsolat, akkor a problémamegoldás legegyszerűbb módja dobni az érintettet. Emberibb és hosszabb távon kifizetődőbb megoldás a partnerek informális képzése. Érdemes átlendülni az első konfliktuson, azután kiderül, hogy a partner megérti-e az akadálymentes, visszajelzésre alapuló együttműködés értelmét. Ha igen, akkor munka során felvetődő problémák megoldása erőforrássá válik. 

Belépés

  • Koszecz Sándor

    Koszecz Sándor

    Kulturális központot, civil szervezeteket, vállalkozást vezetek. Vallom, hogy nemcsak terméket/szolgáltatást-, de a folyamatokat és az embert is fejleszteni kell.
  • 1